KvÄ›ta Fialová Biography
KvÄ›ta Fialová se narodila na Slovensku, v obci Vel'ké Dravce v okrese LuÄenec. Jejà maminka byla výtvarnice, vedle malby se vÄ›novala i sochaÅ™enÃ. Na Slovensku žila rodina do roku 1938, kdy je slovenÅ¡tà nacionalisté pÅ™inutili odejÃt do ÄŒech. Z konce 2. svÄ›tové války si dospÃvajÃcà KvÄ›ta odnesla nanejvýš traumatizujÃcà zážitek, když ji spolu s matkou brutálnÄ› znásilnili sovÄ›tÅ¡tà vojáci.
Tato zkuÅ¡enost byla poÄátkem jejÃho komplikovaného a rozporuplného vztahu k mužům. Po válce se matka vrátila na Slovensko a KvÄ›ta Fialová zůstala sama. PÅ™itahovalo ji divadlo a v roce 1946 zaÄala hrát v ÄŒeském TěšÃnÄ›. Téhož roku byla pÅ™ijata na brnÄ›nskou konzervatoÅ™. PokraÄovala studiem na JAMU, které uspěšnÄ› zakonÄila v roce 1950.
JeÅ¡tÄ› bÄ›hem studia se objevila v malé roli zapomenutého budovatelského snÃmku VELKà PŘÃLEŽITOST. V 50. letech postupnÄ› proÅ¡la divadelnÃmi angažmá v OpavÄ›, ÄŒeských BudÄ›jovicÃch, KolÃnÄ› a jednu sezónu hrála dokonce ve vzdáleném MartinÄ› na Slovensku. PÅ™estože se pohybovala na oblasti, byla obsazena v nÄ›kolika nevýrazných filmech oné doby.
Do Prahy mladou hereÄku pozval v roce 1958 Jan Werich. Divadlu ABC zůstala v následujÃcÃch desetiletÃch vÄ›rná i po jeho pÅ™ipojenà k MÄ›stským divadlům pražským až do roku 1991 a i pozdÄ›ji zde pohostinsky vystupovala. PÅ™Ãchod do Prahy znamenal vÄ›tÅ¡Ã nabÃdku filmových rolÃ. V 60.
letech ztvárnila Å™adu výrazných filmových postav. Objevila se napÅ™. ve váleÄných dramatech SMRT SI ŘÃKà ENGELCHEN nebo OSTŘE SLEDOVANÉ VLAKY. ÄŒeská kinematografie ale pÅ™edevÅ¡Ãm v KvÄ›tÄ› Fialové objevila ideálnà pÅ™edstavitelku krásných osudových žen a v 60. letech se tak hereÄka stala pro mužské publikum sexy symbolem.
Jejà životnà rolà se stala postava barové zpÄ›vaÄky v parodii na divoký západ LIMONÃDOVà JOE ANEB KOŇSKà OPERA. Protože neumÄ›la zpÃvat, pÄ›vecký part za ni nazpÃvala zpÄ›vaÄka Yvetta Simonová. Ta ji ostatnÄ› zastoupila po pÄ›vecké stránce i v muzikálu ZVONOKOSY o nÄ›kolik desÃtek let pozdÄ›ji.
TypovÄ› podobné role femme fatale si zopakovala i v parodiÃch na brakové detektivky (FANTOM MORRISVILLU) a Å¡pionážnà thrillery bondovského stÅ™ihu (KONEC AGENTA W4C PROSTŘEDNICTVÃM PSA PANA FOUSTKY) a v detektivkách (PARTIE KRÃSNÉHO DRAGOUNA). SluÅ¡ný prostor jà od konce 60. let poskytla i televize. Objevila se napÅ™.
v inscenaci VAJÃÄŒKO, seriálu HŘÃÅ Nà LIDÉ MÄšSTA PRAŽSKÉHO nebo v pÅ™edstavenà CHARLIEHO TETA. Jejà filmová, televiznà i divadelnà kariéra plynula bez vÄ›tÅ¡Ãch propadů a s pÅ™ibývajÃcÃm vÄ›kem bez problémů mÄ›nila svůj herecký typ z osudových žen na zralé elegantnà dámy a babiÄky, které hrála s nezamÄ›nitelným Å¡armem a nadhledem.
Taková byla jejà hrabÄ›nka v parodii ADÉLA JEÅ TÄš NEVEÄŒEŘELA nebo babiÄka v rodinné komedii S TEBOU MÄš BAVà SVÄšT. Své role umÄ›la ztvárnit s typickou sebeironià a lehkou nadsázkou. Má Å¡iroký herecký rejstÅ™Ãk, objevila se prakticky ve vÅ¡ech žánrech, nejvÄ›tÅ¡Ã podÃl ale tvoÅ™ily komedie, které také mÄ›ly nejvÄ›tÅ¡Ã ohlas.
V pozdÄ›jÅ¡Ãm vÄ›ku naÅ¡la svou parketu v postavách záhadných a komicky výstÅ™ednÃch starých dam a Å™adu si jich zahrála zejména v televiznÃch inscenacÃch, jako napÅ™. TŘI ALBERTI A SLEÄŒNA MATYLDA, ZÃHADNà PANà SAVAGEOVà nebo TŘI DÃMY S PISTOLÃ. I v důchodovém vÄ›ku, kdy vÄ›tÅ¡ina hereÄek postupnÄ› mizà z obrazovek a filmového plátna, zůstala Äasto obsazovanou a populárnà hereÄkou.
Z jejÃch Äetných, vÄ›tÅ¡inou komediálnÃch divadelnÃch rolà stojà za zmÃnku napÅ™. Marta Brewsterová ve hÅ™e Jezinky bezinky nebo hlavnà ženská role v Äerné komedii Harold a Maud. Pokud jde o osobnà život, poprvé se provdala už v 21 letech, ale vzhledem k jejÃmu svéráznému vztahu k mužům manželstvà trvalo velmi krátce.
Mladou hereÄku manželský život vydÄ›sil natolik, že od manžela utekla a nÄ›jaký Äas dokonce pÅ™espávala v opuÅ¡tÄ›né márnici kolÃnského hÅ™bitova. Svého druhého muže, režiséra Pavla HáÅ¡u, poznala v roce 1957 a o dva roky pozdÄ›ji se vzali. Manželstvà nejenže vydrželo, ale lze ho považovat za Å¡Å¥astné - pÅ™edevÅ¡Ãm dÃky tomu, že oba partneÅ™i k sobÄ› byli nanejvýš tolerantnà a dopÅ™ávali si vzájemnÄ› velkou mÃru svobody.
V roce 1962 se jim narodila dcera a dnes je již KvÄ›ta Fialová babiÄkou. HereÄka se vždy zajÃmala o východnà nauky, zejména budhismus, o okultismus a ÄarodÄ›jnictvÃ. Vlastnà sbÃrku pÅ™edmÄ›tů vztahujÃcÃch se k tomuto okruhu zájmů.